Empun blog

Monday, January 22, 2007

uskonto

Uskonnon kertomus Rooma vuodesta 50-350 jkr:

Hei olen Salla. Täytin eilen 12 vuotta. Sain lahjaksi kirjan joka kertoo Muinaiseta Roomasta. Luin kirjaa vähän matkaa ja aihe kiinnostaa minua.

Katsoi ulos ikkunasta ja näin siellä roomalaisen legioonan hienot haarniskat päällä ja heidän keskellä seisoi legioonan komentaja. Sitten tajuisin olin astunut Roomaan ja minulla oli päällä saman lainen haarniska kuin legioonalaisilla. Se painoi kauheasti ja olisi tehnyt mieli riisua se mutta luovuin ideasta kun näin komentajan katsovan minua päin.

Yhtä äkkiä paikalle tuli itse keisari Nero Claudius Augustus Germanicus muistin lukeneeni kirjasta. Muistin myös että Nero oli keisari vuodesta 54 vuoteen 68. Apua olen 60 luvulla iiik. Ja samassa komentaja määräsi minut riviin muitten viereen. Apua olen pulassa ajattelin itsekseni.

Kun olin mennyt riviin alkoi tulla nenääni savun haju "Rooma palaa!" kuului Neron suusta. Yritin sanoa muille että he menisivät sammuttamaan palon tai Rooma palaa 9 päivää ja roomasta palaisi kaksi kolmas osaa luki sivulla 140 muistelin. Kukaan ei kuunnellut kaikki vain pyörivät ympäriinsä ja huusivat. Silloin pääti lähteä itse sammuttamaan paloa. Kun olin juuri suihkuttamassa vettä palon päälle tajusin että en voisi vaikuttaa historian kulkuun. Kun rooma paloi neljättä päivää historijoitsia Tacitus mainitsi ensimmäisen kerran kristityt. Silloin kristittyjä alettiin syyttää palosta. Kun palo viimein sammui oli jäljellä todellakin enää kaksi kolmas osaa. Rooma paloi vuonna 64.


Nyt on jo vuosi 306-307 ja tällä hetkellä silmieni edessä Konstantinus kruunataan keisariksi. Häntä on sanottu ensimmäiseksi kristityksi keisariksi ja hänet tunnetaankin parhaiten siitä että hän laillisti kristinuskon, jonka harjoittajia oli aikaisemmin vainottu.
Kristuksen symboleista tärkein tunnusmerkki on risti.

Tuolla vasemmalla katsokaa siellä viedään miestä hautaan eli katakombiin se on maanalainen huoneiden ja käytävien verkosto, jota käytetään hautapaikkana. Alkujaan kalkkikivilouhoksina syntyneitä luolia alettiin käyttää hautoina 1700-luvulla.

Ja tuolla on lapsia palvomassa keisaria. Se tulee olemaan huipussaan vuonna 1847 keisari Matsuhiton aikana, jolloin keisarin kuvan palvonta määrätään pakolliseksi julkisissa laitoksissa, esimerkiksi kouluissa.

Yhtä äkkiä heräsin ja katsoi kaikki oli paikallaan ja minä makasin sängylläni olin nukahtanut kun luin kirjaa. Pistin kirjan takaisin hyllyyn koska ajattelin että siinä on taikaa ja menin syömään voi leivän kaakaon kera nam!

1 Comments:

  • At 6:00 AM, Blogger Olli Silvasti said…

    Emmi Hyvä!
    Olet kirjoittanut hienon kertomuksen. Sitä oli mukavaa lukea ja siinä oli paljon ajalle ominaisia tosiasioita.
    Keisarinpalvonta kyllä lipsahti vähän väärään aikaan ja paikkaan. Tarkoitin sitä Rooman keisareiden vaatimaa palvontaa, jota vastustaessaan kristityt joutuivat vainon kohteeksi.
    Olli-ope

     

Post a Comment

<< Home